onsdag 29 juli 2009

Semestern 2008


Har egentligen en dröm om att få skriva en bok om min svärfar Torvald! Nu förblir nog den drömmen just en dröm, men en liten blogg kan det kanske bli...
Under mina 18 år i familjen Sollerman har det hänt oändligt många tokroliga saker där han ofrivilligt blivit huvudperson och "orsakare"..
Allra först skulle jag vilja berätta om förra årets semester på Gotland...som visade sig bli allt annat än semester..
Historien börjar dock ett par månader tidigare, nämligen vi Valborg 2008!
Glada i hågen begav sig svärmor S och svärfar T tillsammans med sina 3 söner, varav en är min man, till Gotlandshuset för att lägga om taket!
Mina svärföräldrar köpte huset för 5-6år sedan. Det är ett pittoreskt 1700-talshus strax utanför Klintehamn. Eftersom huset är i det närmaste K-märkt, gäller det att vårda det med öm hand...iaf enligt svärmor!
Men nu skulle då familjen ta ett gemensamt krafttag och se till att det flera hundra år gamla taket blev utbytt!!! 5dagar hade de beräknat för detta beting och arbetsfördelningen var glasklar... Marktjänsten skulle svärmor S stå för, svärfar T fick stränga order att stanna på backen och vara något så viktigt som springpojke, arbetsledare och takläggarguru, då han ägnat hela sitt liv åt byggbranschen!!
Dag 1 gick i glädjens tecken, trots riv och slit såg arbetet ut flyta på och snart var tegel och "bös" borta och kvar var endast ett lager av gamla plankor!
Dag 2 nöjda med gårdagens arbete förbereddes nu för läktning...hela dagen spenderades med att mäta och lägga läkt..allt efter T.s förhållningsorder.. Jorå såatt...ganska nöjda kröp grabbarna till kojs även denna kväll..
Men så kom då dag 3... Nu skulle teglat börja läggas... Första raden går så fint, men sen...nåt stämmer INTE.. Hur de än försöker att pussla, verkar det som om teglet inte alls vill få plats! Trots detta fortsätter de arbetsvilliga sönerna att försöka få ihop det...framåt kvällen blir det krismöte... Vad är det som inte stämmer?? Nej då, det är inget fel säger T...I instruktionen stod det så här... Han tar fram instruktionsboken och vänder blad...Ojdå..måtten för läkten gällde visst bara första raden som ska sticka ut utanför takkanten.. Detta betydde alltså att hela taket var felläktat och tegeltaket skulle bli som ett hav i storm... Nejdå, vi fortsätter säger T.. I brist på tid och i ilska lägger grabbarna hela tegeltaket trots att det liksom böljar och skaver!!
När den femte dagen är slut och de ska packa in sig i bilen för att åka hem, lämnar de svärfar kvar med orden -Gå nu inte upp på taket! Han ska nämligen stanna ett par dar extra, för att sedan ta motorcykeln hem... Ett par dagar senare får vi veta att någon totalt hade trotsat sina söners ord, tagit stegen upp på taket för att såga av vindskivorna, trillat ner i bersån och inte kunnat ta sig upp på ett par timmar, men det är hemligt så det kan vi inte prata om...men det var ju tur att ingen såg honom...kunde ju blivit PINSAMT!!! Håhåjaja!!!
Efter några dagar hemma säger Stefan, min man, -Det är nog inte så farligt trots allt..det blir nog bra med både farsan och taket!!
Så kommer då vår efterlängtade semester... Vi ska ha Gotlandshuset för oss själva en hel vecka innan resten av släkten kommer...ska bli alldeles underbart!!
Vi kör in på gården och jag kan knappast hålla mig för skratt...detta är det absolut värsta jag sett.. Jag biter mig i tungan...de har ju jobbat så hårt!
Då vänder sig Stefan till mej med den där "ledsna-hund-blicken".. -Det kan inte se ut så här Åsa!!! -Nej, det kan det inte, säger jag och får en total skrattattack..Håller bokstavligen på att kissa på mig... Det ser verkligen ut som om det går böljor på taket!!! Jag kan ju bara gissa vad de bofasta gotlänningarna säger om sommarfolket som bor i 56;an!!!
Vi sätter oss i varsin stol i trädgården, tar en god bok och ska försöka njuta av lugnet.. Jag sneglar lite i smyg på Stefan...han läser inte. Han ser ledsen ut och hans blick är riktad uppåt!
Efter en totalt sömnlös natt ringer han sin yngste bror, som är något av en pedant.. -Det kan inte se ut så här!!! -Är det så illa, svarar brorsan. -JA, värre än så, hör jag honom svara! Sen tar bröderna beslutet.. Börja du så fortsätter jag när jag kommer.
Sagt och gjort...Tredje dagen på vår 3 veckorssemester börjar han, och sen ser vi inte honom förrän vi ska åka hem. Min man bokstavligen bor på taket...plockar ner tegel, tar bort läkt, läktar om efter att själv ha läst instruktionsboken, plockar upp tegel igen och lägger ut det på nytt och nu blir det såååååfint!!! Han är nöjd, svärmor och svärfar är nöjda, bröderna är nöjda för nästan allt är klart när de kommer.. Det var väl egentligen bara jag och tjejerna som inte var helt nöjda efter att ha blivit blåsta på far och make under hela semestern!!
Sista dagen på taket ägnades åt att göra om nåt plåtarbete runt skorstenen som Stefan enligt sin pappa gjort alldeles fel.. Dagen efter kom plåtslagarn för att göra det sista, då säger han -Men så här ska det inte vara, det ska vara så här..och visar precis det Stefan gjort förut och just dagen innan fått göra om.. Då vänder sig en butter Torvald om och muttrar.. -Så gör dom iallafall inte på fastlandet!!!
Så lär av denna berättelse att om du befinner dig på en ö i Sveriges rike, kolla om samma byggregler gäller som på fastlandet, innan du börjar bygga!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar